CZY IDĄC DO SKLEPU NA ZAKUPY CZYTASZ ETYKIETY ? WIĘKSZOŚĆ Z NAS ROBI ZAKUPY „ODRUCHOWO”. LICZY SIĘ PIERWSZE WRAŻENIE, MARKA I KOLOROWE OPAKOWANIE. CZYTANIE ETYKIET POWINNO STAĆ SIĘ NAWYKIEM KAŻDEGO, KTO CHCE SIĘ DOBRZE ODŻYWIAĆ. JEDNAK WYBÓR ODPOWIEDNICH PRODUKTÓW NIE JEST TAKI PROSTY. NA ETYKIETACH POJAWIAJĄ SIĘ SETKI INFORMACJI I CZASAMI TRUDNO DOKONAĆ WŁAŚCIWEGO WYBORU. CZYTAJ DOKŁADNIE LISTĘ SKŁADNIKÓW, ZANIM WRZUCISZ COŚ DO KOSZYKA.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PODCZAS CZYTANIA ETYKIET?

Im dłużej, tym zazwyczaj gorzej. Długi skład produktu świadczy o tym, że producent zastąpił naturalny składnik mieszanką chemicznych odpowiedników, chcąc osiągnąć ten sam efekt.

TAK WIĘC PAMIĘTAJ:

 

  • KRÓTSZY SKŁAD = LEPSZY SKŁAD
  • Zwracaj uwagę czy składniki, które chcesz zobaczyć w składzie faktycznie tam są. Czasami producenci robią tak, że składnik występuje tylko częściowo, a reszta jest dopełniana czymś innym. Np. masło orzechowe (zawartość orzechów 61%, a reszta ?)
  • Czytając etykiety patrz również na zawartość cukru i słodzików. Cukier, cukier trzcinowy, dekstryna, maltoza, syrop glukozowo-fruktozowy. Wiele produktów, które nie kojarzą nam się z czymś słodkim ma cukier w swoim składzie. Im mniej cukru tym lepiej. Jeśli produkt zawiera syrop glukozowo-fruktozowy nie kupujemy go !
  • Jak najmniej „E” –  najlepiej wcale.
  • Jeśli w produkcie jest składnik, którego nie umiesz wymówić to takiego produktu nie kupuj.
  • Biorąc do ręki opakowanie, pierwsze co powinno zwrócić naszą uwagę to data przydatności do spożycia. Są dwa sposoby jej zapisania: na niektórych produktach znajdziemy napis “najlepiej spożyć do…”, a na innych – “najlepiej spożyć przed…”
    “Najlepiej spożyć do…” – daje nam informację, że po tej dacie w produkcie mogą się rozwinąć drobnoustroje chorobotwórcze – tym samym produkt staje się dla nas niebezpieczny
    “Najlepiej spożyć przed…” – ta wskazuje na datę, po której właściwości organoleptyczne produktu (takie jak smak i konsystencja) mogą się zmienić i producent nie bierze za to odpowiedzialności. Taki produkt jest jednak nadal jest zdatny do spożycia.
  • Na etykietach znajdziemy także informacje, które co prawda są prawdziwe, ale ich obecność może wprowadzać w błąd. Przykładem może być umieszczenie następujących określeń:
    „bez dodatku cukru” a składzie syrop glukozowo-fruktozowy
    „bez konserwantów” na jogurtach – nie można ich utrwalać konserwantami chemicznymi,
    „bez cholesterolu” na olejach roślinnych – oleje roślinne nie zawierają cholesterolu.

                                                              CZYTAJ ETYKIETY !

Anna Dutkowska

Anna Dutkowska

Dietetyk

Nie pozwól aby coś Cię ominęło !
Bądź na bieżąco z wydarzeniami !
Zarezerwuj miejsce na kolejną edycję Metamorfoz ! Kolejna edycja startuje już w 3 MARCA!